Hoppa till innehåll

Atv däck

Beställ ATV däck hos oss

Alltid prispressat!

Välkommen att ta kontakt med oss för att få veta mer. 

 

I priset ingår alltid:

Miljöavgift.

Leverans inom 026/0290-området.

Frågor och svar om ATV däck

Vanliga frågor och svar

Det här är en fråga vi får ofta. Vilket ATV däck du bör välja beror på var du ska köra. I tuff terräng? Hemma på gården? På väg? Grova däck med stora avstånd mellan klackarna innebär mer skada på underlaget och skakigare körning om underlaget är hårt. Finare däck, där det är tätt mellan klackarna, har en bekvämare gång på hårda underlag, och lämpar sig bättre för körning på hårdare underlag.

Det finns givetvis fler faktorer än tätheten mellan klackarna att ta hänsyn till. Till exempel: 

  • Storlek. Många föredrar så stora däck som möjligt, för att möjliggöra högre markfrigång. Viktigt är att däcken inte är för stora för hjulhusen.
  • Bredd. De flesta av våra ATV däck är mellan 25″ och 27″. Smala framdäck är sämre för våtmarkskörning, men ger generellt bättre styrning.
  • Radialdäck. Däck som är märkta med ett ”R” innebär att korden är placerad diagonalt, vilket stärker och stabiliserar. 

Fortfarande osäker? Välkommen att ta kontakt med oss, så hjälper vi dig. 

På ett ATV däck kan du till exempel se beteckningen 25×12-10. Läs så här:

  • 25 står för däckets totala höjd, mätt i tum.
  • 12 står för däckets bredd (mätt i tum), när det är pumpat. 
  • 10, den sista siffran, motsvarar den diameter på fälg som krävs för att däcket ska passa. 
I en del märkningar kan du se ett ”R”. Det står för Radial Konstruktion och innebär att korden ligger diagonalt, eller radialt, vilket ger ökad styrka och stabilitet. 

Generellt har man ganska lågt däcktryck på fyrhjulingar. Vilket tryck som är optimalt för dig beror på hur du kör. Om du kör på väg är det gynnsamt med högre bar (t.ex. mellan 0,4 och 0,9) än om man kör rekreationellt i tuffare terräng, då det inte är ovanligt att ha ett tryck så lågt som 0,2 bar. Lägre tryck ger bättre grepp, men leder å andra sidan till lägre markfrigång. 

Om du märker att trycket sänks är det bra att titta på ventilerna, som slits förhållandevis snabbt på fyrhjulingar.